Czy nadchodzi koniec „żebrolajków” na Facebooku?

Czy nadchodzi koniec „żebrolajków” na Facebooku?

Published

Z końcem roku gigant z Palo Alto zapowiedział zmiany i bardziej rygorystycznie podejście do komercyjnych postów, które zbyt intensywnie wymuszają na użytkownikach platformy polubienia, komentarze albo udostępnienia i  w konsekwencji będzie ograniczał ich zasięg i widoczność w news feedzie.

Według oficjalnego oświadczenia Facebook tłumaczy decyzję głosami użytkowników, którzy zgłaszali takie treści i kwalifikowali je jako niepożądane. Algorytm Facebooka, dzięki przeanalizowaniu tysięcy komunikatów, które codziennie trafiają na nasz facebookowy wall, będzie wykrywał SPAM, kategoryzował i decydował. Tym stronom, które notorycznie będą stosować techniki „engagement-baitowe” w swojej komunikacji Facebook będzie znacznie ograniczał dotarcie.

Jak zmiana wpłynie na obecność marek na Facebooku?

Zmiany Facebooka zaczną obowiązywać na przestrzeni kilku najbliższych tygodni, co daje marketerom i agencjom czas na weryfikację i ewentualną modyfikację dotychczasowej komunikacji. Prawda jest  jednak taka, że wiele marek wciąż komunikuje się na Facebooku głównie oczekując szybkiego, sztucznego zasięgu i zaangażowania, niekoniecznie dostarczając wartościowych, bezpośrednio powiązanych z marką i zgodnych z regulaminem platformy treści. Wciąż popularne są też konkursy oparte na udostępnianiu czy lajkowaniu treści.

W mojej ocenie zniwelowanie liczby natarczywych, engagement-baitowych komunikatów w świecie szumu komunikacyjnego i „atakującej” nas zbyt dużej liczby informacji i reklam to dobre posunięcie. Facebook konsekwentnie szuka efektywnego rozwiązania na „wyczyszczenie” platformy z fake newsów, niskojakościowych treści i nietransparentnych aktywności, jednocześnie przypominając, że precyzyjne i duże zasięgi zapewnią nam dostępne na platformie formaty reklamowe.

Moje wątpliwości budzi póki co mocno niedookreślony w oświadczeniu sposób selekcjonowania (algorytm?) takich treści, proces decydowania o częstotliwości nadużyć per strona i brak informacji o alertach dla adminów stron. Na pewno w najbliższych tygodniach marki obecne na Facebooku powinny zweryfikować prowadzoną komunikację i poszukać rozwiązań, które nadal, ale nie w sztuczny sposób, będą budować zaangażowanie użytkowników.

Potencjału upatruję w niedawno udostępnionej przez Facebooka nowej formie ankiet czy live streamingu.
Źródło, Facebook Newsroom, <br>Przykład treści niedozwolonych: https://newsroom.fb.com/news/2017/12/news-feed-fyi-fighting-engagement-bait-on-facebook/

Źródło, Facebook Newsroom,
Przykład treści niedozwolonych: https://newsroom.fb.com/news/2017/12/news-feed-fyi-fighting-engagement-bait-on-facebook/

Share

Related Stories
Witam w pierwszym wydaniu Magazynu Dentsu Aegis Network Polska!

ago

Naszą ambicją jest stworzenie miejsca, gdzie będą mogli Państwo znaleźć informacje na temat najnowszych trendów oraz zapoznać się z inspirującymi case studies z całego świata, które łączą strategię, kreację, technologię i data. 
Milion powodów, aby wciąż oglądać finał Ligii Super Bowl

ago

Tym razem po raz 51 z wielkimi zapowiedziami odbył się w niedzielną noc finał 51 Ligi SuperBowl. Obejrzałem jak zawsze chętnie (od blisko 20 lat) śledzę z roku na rok reklamowy i mediowy show, a mniej samą sportową walkę (jeśli akurat jest na boisku – bo szczerze - to ta odmiana futbolu mnie nigdy nie wciągnęła). 
Wywiad: Dla media plannerów, tak jak rozumiemy ich dzisiaj, za parę lat nie będzie pracy

ago

Jeżeli domy mediowe chcą przetrwać w świecie cyfrowej reklamy i komunikacji nastawionej na efekt to muszą się zmienić, uważa Krzysztof Mocek, dyrektor zarządzający Carat Polska. - Dla media plannerów, tak jak rozumiemy ich dzisiaj, za parę lat nie będzie pracy - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl
Trendy: Boty w komunikacji B2C

ago

W kwietniu 2016 roku Facebook ogłosił na corocznej konferencji f8 udostępnienie developerom (a co za tym idzie, firmom) możliwości tworzenia botów obsługowych działających w ramach Facebook Messengera. Decyzja ta była poprzedzona wieloma miesiącami (jeśli nie latami) przygotowań po stronie serwisu – Messenger od dłuższego czasu był rozwijany jako samodzielny produkt niezależny od skrzynek Wiadomości w profilach użytkowników oraz na stronach firmowych, który w dniu konferencji mógł poszczycić się 900 mln użytkowników na całym świecie, a obecnie przekroczył już liczbę 1 mld.

Marcin Gut w Amnet Polska

Marcin Gut dołączył do agencji Amnet, należącej do grupy Dentsu Aegis Network Polska. Jako Programmatic Manager odpowiada za zespół zajmujący się zakupem reklamy programatycznej.